Kiihdytyskisoissa nopeutta löytyy!

Kiihdytyskisoissa nopeutta löytyy!

Drag racing, eli kiihdytyskilpailu on autourheilua, jossa käytössä on auto, moottoripyörä tai dragsteri. Tarkoituksena on päästä maaliin mahdollisimman nopeasti, tai mahdollisimman lähelle kilpailijan saamaa indeksiaikaa. Ensin Yhdysvalloissa suosion saanut laji on levinnyt joka puolelle maailmaa ja Suomessakin järjestetään lajista SM kilpailuja. Nitro Nationals on aina heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestettävä FIA:n kilpailu, jossa alan ammattilaiset ottavat mittaa toisistaan.

Kiihdytysajojen historia

Tämän lajin juuret ovat Yhdysvalloissa, missä se sai alkunsa nuorten ajaessa kilpaa teillä ja kaupungeissa. 1930- luvulla laji alkoi siirtymään maaseudulle ja esimerkiksi kuivuneista järvistä otettiin kaikki ilo irti. 1940 – luvulla lajiin alkoi muodostumaan sääntöjä ja 1950 avattiin ensimmäinen pelkästään kiihdytysajoille omistettu rata. Suomessa lajin parissa kilpailtiin ensimmäistä kertaa vuonna 1975. Ratoja löytyy tällä hetkellä useampi ja FHRA:n kisat pidetään aina Kalajoella, Alastarolla, sekä Pieksämäellä. Katuautoilla suosittuja paikkoja ovat myös Pori, Vaasa, Hyvinkää, Kiikala ja Kauhajoki.

Kilpailut

Nämä kilpailut ovat varsin yksinkertaisia, sillä niissä kaksi autoa ottaa mittaa toisistaan. Vierekkäisillä radoilla ajavat yrittävät päästä ensimmäisenä maaliin neljännesmailin, eli 402,336 metrin matkalla. Suomessa nämä kilpailut ovat kahden päivän mittaisia ja ensimmäisenä päivänä suoritetaan lajitteluajoja ja karsinta-ajoja. Eliminaattorikaavion mukaan osa kilpialijoista tippuu jo pois ja jokaisessa lähdössä voittaja pääsee etenemään, kun taas häviäjä tippuu pelistä.

  • Burnout

Renkaiden lämmitys räjäyttää kilpailun käyttöön ja tässä renkaat pistetään sutimaan, hyvän pidon ja lämpenemisen takia. Savuisen puuhan ansiosta renkaista lähtee myös ylimääräiset kivet ja roskat.

  • Lähtöviivalle asettuminen

Seuraavaksi siirrytään lähtöviivalle, jossa odotetaan valojen antamaa merkkiä. Samalla voidaan häiritä vastapuolta ja yrittää saada muutaman sekunnin etu, mikä on usein ratkaiseva

  • Lähtö

Lähtö on se hetki, mikä ratkaisee paljon ja se vaikuttaa auton hallintaan. Tehokas auto kadottaa renkaiden pidon nopeasti, mikä johtaa kilpailun häviämiseen. Liian hyvä pito taas voi aiheuttaa keulimista, mikä on oma ongelmansa.

  • Matkan taittaminen

Tämä on tietenkin myös oleellinen osa kilpailua ja kuskin on keskityttävä sekä ohjaamiseen, että vaihteiden vaihtamiseen. Kilpailijan puolelle ei saa mennä, tai kuski hylätään.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *