Ralli on suomalaisten laji!

Ralli on suomalaisten laji!

Ralli lasketaan moottoriurheiluksi ja tässä kilpailuvälineenä toimii autot, jotka on rakennettu tavallisten tuotantoautojen pohjalta. Ne kuitenkin eroavat tavallisesta autosta paljon, erityisesti varusteiden ja viritysten mukaan. Kilpailut itsessään ovat usein etappikisoja, jotka ajetaan yleisillä teillä. Siirtymätaipaleet ja suljetuilla teillä käytävät pikataipaleet ovat myös yleisiä, ja nämä lasketaan erikoiskokeiksi, jossa aika ratkaisee sijoituksen. Rallissa alustalla ei ole minkäänlaista merkitystä, sillä autojen tulee kulkea soralla, jäällä, asvaltilla ja jopa lumessa!

Ralli luokat

  • WRC

WRC luokassa, eli maailmanmestaruus luokassa testataan autoja, jotka ovat olleet sarjatuotannossa. Kori tulee pitää alkuperäisen näköisenä, mutta puskuria ja siipiä saa muokata. Vähimmäispituus on 4 metriä, eikä paino saa olla alle 1230 kg. Nelivedon rakentaminen on sallittua, ja moottorilohkoa saa ahtaa, mutta sen tulee muuten olla sarjatuotantomallinen. Autoon saa tehdä myös joitain muita muutoksia, joiden ansiosta voidaan saada jopa 380 hevosvoiman tehot.

  • Super 2000

Super 2000 luokassa ollaan A – N ryhmien välimaastossa ja auton tulee olla nelivetoinen, moottoriltaan vapaasti hengittävä ja kaksilitrainen. Tehoa löytyy suunnilleen 280 hevosvoimaa ja vääntöä 250 newtonia. Näiden kanssa rallin ajaminen on huomattavasti edullisempaa, minkä takia se on suosittu sarja.

  • N-ryhmä

N ryhmään päästään kilpailemaan, mikäli samaa autoa on tuotettu markkinoille vähintään 2 500, saman vuoden aikana. Muutoksia ei voi tehdä yhtä paljon kuin A ryhmässä, ja aikoinaan tämä ryhmä perustettiin korvaamaan ryhmän 1, vuonna 1982.

  • F-ryhmä

Tämä ryhmä on suomalaisten keskuudessa suosituimpia, varsinkin kaksivetoisille, ilman turboa toimiville ralliautoille, joiden kansainvälinen luokitus on päättynyt. Ryhmään saadaan jatkuvasti uutta kalustoa, sillä autojen kansainvälinen luokitus lakkaa olemasta voimassa sen jälkeen, kun valmistuksen päättämisestä on kulunut 7 vuotta.

  • B-ryhmä

B ryhmä oli aikaisemmin mukana rallissa, mutta se on nykyään kielletty. Tässä ryhmässä säännöt olivat vähäisiä, mikä johti liian nopeisiin autoihin ja useisiin vakaviin onnettomuuksiin. Vuonna 1986 luokka kiellettiinkin kokonaan, kun kilpailussa kuoli useita kuskeja, kuten suomalainen Henri Toivonen. WRC luokan autot ovat nykyään kuitenkin nopeampia, mutta niissä on paremmat alustat ja rengastekniikat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *